Vikten av motion

Vill man bibehålla en god hälsa och fortsätta vara vid god vigör är det otroligt viktigt att röra på sig i någon form. I motsats till vad många tror behöver man på intet sätt varken ligga på gymmet fem dagar i veckan eller springa en halv mil i spåret varje dag för att hälsan ska förbättras. En promenad om 20-30 minuter per dag har stor inverkan på både hälsa och humör. Givetvis är det ännu bättre om man lyckas klämma ett träningspass ett par gånger i veckan också.

JoggingPå senare tid har forskning visat att även motion i ytterst måttlig mängd också ger märkbara resultat. Bättre blodcirkulation är en effekt som motion har på kroppen, vilket även medför att kroppen har lättare att ta hand om förhöjda blodfetter och förhöjda stresshormoner som exempelvis adrenalin och kortisol, vilket i sin tur medför att hjärtat avlastas som på så sätt även förbättrar sömn och humör.

Motion kan även fungera alldeles utmärkt som medicineringsmetod eftersom motion hjälper till att motverka en rad olika sjukdomar och tillstånd som exempelvis övervikt, bukfetma, typ-2-diabetes, högt blodtryck samt blodproppar. Dessutom halveras risken att drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar.  Utöver det minskas även risken för att drabbas av en rad andra sjukdomar som exempelvis demens, bröstcancer, tjocktarmscancer, artros och depression.

Ny forskning har också visat att stillasittande under allt för lång tid också ökar risken för exempelvis typ-2-diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar. Dock räcker det med en bensträckare då och då för att motverka detta. Sitter man vid ett bord på jobbet som är höj- och sänkbart kan det av den anledningen vara en god idé att höja detta och arbeta stående med jämna mellanrum.

Som sagt har även motion i mindre skala många positiva effekter på hälsan. Försök därför att föra in kortare motionspass i vardagen. Det kan till exempel handla om att ta trapporna istället för hissen eller att gå av bussen eller tåget en hållplats tidigare. Allra bästa är givetvis att cykla eller gå till jobbet eller skolan om man har den möjligheten.

Vill man börja träna på fritiden är det viktigt att man hittar någon form av motivation som hjäper en. Ett jättebra sätt är att träna tillsammans med andra eftersom det då blir svårare att bara strunta i det. Dessutom är det alltid roligare att träna och röra på sig tillsammans.