Vardagshälsa

Känner du att du inte varken orkar, hinner eller har lust att kväll efter kväll åka iväg till någon avlägsen träningslokal? Om du inte siktar på elitstatus finns det andra och enklare sätt du kan ta hand om din hälsa.

Ät frukost

Har du inte tid att äta innan du åker till jobbet? Gå upp en kvart tidigare, då hinner du börja dagen med frukost. Det anses var det viktigaste målet och ger dig värdefull energi inför dagen.

Gå eller cykla till jobbet

Ja, det här har du hört så många gånger, men likafullt är det ett bra tips. Förutom att du på ett enkelt sätt får motion så sparar du in bensin- eller busspengar, medan du samtidigt gör en insats för miljön. Och utan att behöva avsätta en timme eller två på att åka till gymmet, klä om, träna, klä om och ta dig hem.

Om det känns för svårt att hinna gå på morgonen, så ta en promenad hem efter jobbet istället.

Dra ner på kaffet

Dricker du kaffe på morgonen för att komma igång eller tycker du helt enkelt om att ta en kopp vid fikat? Drick med måtta, kaffet kan bli ohälsosamt om du dricker mer än fyra koppar om dagen, det varnar EU:s livsmedelsmyndighet EFSA.

Kaffe kan orsaka hjärtproblem, ge psykiska besvär och sömnlöshet. Fast inte själva kaffet i sig, det är koffeinet som är farligt. Om du endast dricker en kopp kaffe om dagen, men samtidigt en Coca-Cola och någon energidryck så ger det mer koffein än fyra koppar kaffe.

Ta en promenad på lunchen

Många av oss har 15-30 minuter över när vi fått i oss dagens lunch. Gå en sväng själv eller ta med dig några arbetskamrater på en promenad. Det kan bli en trevlig rutin som är bra både för ditt fysiska och psykiska välbefinnande Hur länge behöver du gå? Spelar ingen roll – en kort promenad är bättre än ingen alls.

Ta trapporna

Prova att gå förbi hissen och ta trapporna. Det här är en av de absolut enklaste och minst tidskrävande förändringarna för att snabbt förbättra din kondition.

Sammanfattning – Rör på dig

Ovan finns en del av de enkla saker du kan göra för att bättra på din hälsa i vardagen. Men det finns kanske andra sätt som passar dig bättre – det viktiga är att du rör på dig.