Vanliga krämpor som kan tränas bort

Difficult exercise

En ond rygg eller nacke tillhör tyvärr inte ovanligheterna och vissa människor drabbas oftare. Alla muskler i kroppen behöver underhållas och genom att träna, stärker man muskulaturen.

Styrketräning är bra om man vill underhålla och bygga muskler. Variera din träning och stärk upp muskler i hela kroppen. Man kan välja att göra varje övning och vila en stund mellan, eller köra cirkelträning. En träningsvariant som innebär att du fortsätter i programmet direkt, men byter övning och vilar först när du gjort alla övningar en gång. Sedan fortsätter du på samma sätt, tills alla repetitioner är gjorda.

Man kan också använda kroppens egna vikt när man tränar. Exempel på övningar är utfall, plankan och tricepsdips. Genom att träna med kroppen som redskap,  kommer du att märka hur du blir starkare och starkare för varje pass.

Smärta är koppens varningstecken på att ta det lugnt, men ibland är det bättre att träna. Många krämpor uppkommer på grund av svaga muskler, så innan du får några problem är det bra att träna i förebyggande syfte. Har du redan ont kan du pröva försiktigt med träning för den onda delen. Kroppen mår oftast bättre när den är i rörelse, mot för om den är stilla.

Artros är en smärtsam krämpa där brosket i leden blivit nedbruten. Om man tränar den drabbade leden bygger man muskler och brosk så att smärtan minskar. Det gäller att försiktigt öka belastningen och att inte gå ut för hårt i början.