Träning för lår- och rumpa

Att vilja träna lår och rumpa är knappast något ovanligt idag, bland både kvinnor och män. Kvinnor har dock högre tendens att bygga upp fet i båda dessa områden och det kan man skylla på hormoner som östrogen. Och medan kosten är det som huvudsakligen påverkar hur många kilon man kan bli kvitt finns det fortfarande goda anledningar till att träna upp dessa muskler.

Squats

Squats är en väldigt enkel övning men kan ge riktigt bra resultat för när man vill träna upp rumpan. Vill man samtidigt träna upp låren kan man skaffa ett träningsgummiband, fästa det strax ovanför knäna och sträcka plus lyfta ut ena benet åt sidan varje gång man reser sig upp från en squat. Sedan repetera med det andra benet. Istället för benlyftet kan man välja squats med upphopp.

Utfall

Utfall är också en övning som tar bra på båda dessa områden. För att göra den börjar man med fötterna parallellt och tar sedan en stort kliv framåt med ena benet. Sedan sjunker man det  så att knä- och höftled hamnar i en nittio graders vinkel. Gå tillbaka till startpositionen och upprepa med det andra benet. I början kan vissa ha problem att hålla kroppen rak genom hela övningen. Ett tips är då att ta en pinne, kvastskaft eller något liknande och hålla den med utsträckta armar ovanför huvudet.

Åka skridskor

För den som snabbt blir less på vanlig gymträning kan det vara roligare att hitta andra metoder att träna upp sina muskler. Något som ger en ordentlig omgång för både lår- och sätesmuskler är faktiskt att åka skridskor. Äger man inte ett par kan vi rekommendera ett par Bauer skridskor. Nu så här på sommaren behöver man ju dock hitta sig till en ishall som faktiskt har sommaröppet.