Sömn

Hör du till dem som har svårt att komma till ro på kvällarna. Tankarna rusar och alla olösta problem pockar på uppmärksamhet. Klockans obönhörliga tickande ökar stressen och inte förrän inpå småtimmarna kommer den efterlängtade sömnen. Du är inte ensam. Sömnlöshet har blivit ett allt större problem de senaste åren.

Vi behöver sova för att få en möjlighet att bearbeta dagens intryck, kroppen och hjärnan behöver tid för återhämtning och vila. Vår förmåga att hantera stress försämras kraftigt vid otillräcklig sömn och en mängd olika fysiska processer kommer i obalans. Sömnkvaliten har också en stor betydelse. För att få ordning på sömnen måste man först och främst hitta orsaken bakom problemen. Det finns tre olika grundfaktorer att ta hänsyn till; psykiska, fysiska och miljömässiga faktorer. Stress är en vanlig orsak till sömnproblem men det finns även olika typer av sömnstörningar som kan påverka din sömn.

Några typer av sömnstörningar:

  • Insomni: Svårigheter att somna, vaknar ett flertal gånger på natten och har en känsla av att aldrig känna sig utsövd.
  • Narkolepsi: Plötsliga insomningsanfall under dagen.
  • Hypersomni: Behov av extra sömn på grund av onormal sömnighet.
  • Sömnapne: Återkommande andningsuppehåll under sömnen som påverkar sömnkvaliteten. Ger en känsla av att aldrig vara riktigt utsövd.
  • Mardrömmar: Stör sömnen och ger obehagskänslor.
  • Störd dygnsrytm: Vanligt vid skiftarbete, men även andra kan få problem med sin dygnsrytm.
  • Sömngång: Här är det största problemet risken att skada sig.
  • Nattskräck: Häftiga uppvaknanden med skrik och intensiv rädsla och svårigheter att sedan minnas vad som hänt.

Vid stress och måttliga sömnproblem finns det en hel del som du själv kan göra för att förbättra din sömn.

Tips för en bättre sömn:

  • Näringsrik kost utan tillsatser.
  • Undvik koffein
  • Regelbunden motion.
  • Regelbundna sovtider.
  • Svalt sovrum, bra säng och ingen teve eller dator i sovrummet.
  • Varva ned i tid, träna inte alltför nära ditt sänggående. Kroppen behöver tid att komma till ro.
  • Spikmatta kan hjälpa kroppen att slappna av så det går lättare att somna.
  • akupunktur.
  • Lugnande drycker. Mjölk eller the på johannesört, kamomill eller nässlor.
  • Avslappningsövningar.
  • Närhet.

Vid ihållande sömnproblem där egenvård inte hjälper, är det viktigt att söka hjälp. Sömnstörningar påverkar livskvaliteten kraftigt. Du kan vända dig till Vårdcentralen för rådgivning och utredning. Det finns speciella sömnkliniker som gör utförliga utredningar för att hitta orsaken till sömnproblemen.