Proteintillskott

ProteinpulverVi skrev tidigare en liten förklaring till vad kosttillskott egentligen är för något. Nu tänkte vi berätta lite om några av de vanligaste kosttillskotten som används vid träning och vad dem är till för. Först ut är proteintillskott

Varför proteintillskott

Proteintillskott är förmodligen det allra vanligaste kosttillskottet som tas bland personer som tränar, åtminstone de som tränar på gym. Orsaken till att man tar proteintillskott är för att musklerna behöver protein för att kunna växa, och vid hård träning så krävs ibland mer protein till musklerna än du får i dig via din kost för att du ska få ut maximalt av din träning – det vill säga att musklerna växer så mycket som de kan och du blir så pass mycket starkare som är möjligt.

Hur vet man då att man behöver ta proteintillskott. Detta är lite svårt att svara på eftersom både forskning och åsikter går något isär gällande hur mycket protein man faktiskt behöver. De flesta studier visar dock att det varje dag tycks behövas mellan två och fem gram protein för varje kilo din totala kroppsvikt uppmäter. Du vet således om du behöver tillsätta protein när du har räknat ut mängden protein i din dagliga kost. Understiger den studier som du väljer att tro på så behöver du tillsätta mer protein för att få ut max av din träning.

EEA

Det finns också något som kallas för EEA, vilket är aminosyror och inte proteintillskott. Det EEA gör är dock att stimulera proteinsyntesen i musklerna och det ska tydligen ha en större verkan än vad faktiska proteintillskott gör. Proteinsyntesen kan man kortfattat beskriva som när muskler bildas.