Populära dieter

Dieter för att gå ner i vikt har det genom åren som bekant funnits otaliga av. Under senare tid är det dock två stycken som dominerat fullständigt, nämligen LCHF och den så kallade 5:2-dieten.

DieterLCHF står för Low Carb High Fat och slog igenom på bred front i Sverige under förra året. LCHF innebär, som namnet antyder, en diet med lite kolhydrater och mycket fett. Dieten är i mångt och mycket en utveckling av tidigare lågkolhydratdieter som Atkins och så kallad stenåldersdiet.

Genom ett lägre intag av kolhydrater kan man enligt LCHF-förespråkarna minska både sina blodsockernivåer och sin vikt. Vad ska man då äta om man vill pröva LCHF-diet för att exempelvis gå ner i vikt?

Centralt i LCHF är ett relativt högt intag av kött, fisk och ägg då samtliga dessa produkter innehåller en låg andel kolhydrater. Vad gäller fisk är det en fördel om man väljer feta fiskar som makrill, lax och strömming. Övriga produkter man gärna kan äta är bland annat feta såser, feta mejeriprodukter, ovanjordgrönsaker samt nötter.

Då målet i LCHF-dieten är att få i sig så lite kolhydrater som möjligt bör man undvika den typen av produkter. Socker i alla former är kanske det man främst ska undvika som läsk, kakor, godis, juice, sportdrycker, glass och frukostflingor. Även stärkelse i olika former bör undvikas som exempelvis bröd, pasta, ris, potatis, pasta, pommes frites och gröt. Även margarin, frukt samt öl bör undvikas.

5:2-dieten är den diet som det kanske pratats mest om de senaste månaderna. Dieten går ut på att man fem dagar i veckan äter precis som vanligt, medan man äter betydligt mindre två dagar i veckan, därav namnet. Dieten är ett exempel på det man brukar kalla för periodisk fasta.

Ett normalt kaloriintag för en vuxen människa ligger på runt 2000-2500 kcal per dag. 5:2-dieten innebär att man har detta intag fem dagar i veckan medan man två dagar i veckan har ett intag om endast 500-600 kcal, alltså avsevärt mindre. 500-600 kcal motsvarar ungefär en normal måltid.

Viktigt att tänka på när man ska prova 5:2-dieten är att man inte lägger de bägge fastedagarna efter varann. Man bör heller inte frossa allt för mycket de dagarna man får äta utan bibehålla en normal kosthållning. Är man gravid, tonåring eller epileptiker bör man inte prova 5:2-dieten.