Hur du bryter en ovana

Vi människor dras med laster och ovanor. Hjärnan hittar sätt att ta genvägar och vi blir lidanden. Vi har skapta för att gilla sött och salt, vilket har lett till en stor fetmaepidemi över hela världen. Världens bekvämligheter har gjort det lättare att sitta still hela dagarna, våra muskler tynar bort och trots att vi lever längre än någonsin lever vi ofta med krämpor på grund av just åldern och avsaknaden av motion. Som ni förstår finns det en hel del ovanor hos oss alla. Men hur kan du bryta den negativa cirkeln?

Ersättning

En vanlig metod är att ersätta en ovana med någonting bättre men snarlikt. Många rökare har exempelvis gått över till e-cigaretter eller ”vaping” då man simulerar att röka med hjälp av en e-cigarett men slipper de cancerframkallande ämnena. Du kan ändå få nikotin i e-cigaretten om du vill. 

För dig som vill sluta ät skräpmat eller godis behöver du ersätta maten med nyttigare alternativ. Du kan baka sockerfria kakor eller godis med stevia för de dagar du har svårt att hålla dig. Andra dagar räcker det kanske att ha snackmorötter eller gurkstavar att tugga på när suget blossar upp.

Ta bort triggers

En trigger är något som får dig att vilja ge efter för din ovana. För rökare kan det vara en speciell tid på dygnet eller känslor. För den som gillar skräpmat lite för mycket kan en trigger vara stor hunger, en veckodag då du vanligtvis äter skräpmat eller helt enkelt doften. 

Försök att exkludera din triggers från vardagen, du skapar därmed ett nytt beteende och då när du kliver ur din vanliga vardagsrutin kan du också rubba ovanan. Planera in händelser och saker att göra de tider du brukar bli som mest röksugen. Äten en frukt eller grönsak var tredje timme för att undvika att bli jättehungrig och välja skräpmat.