Hitta motivation till träningen

man tränar
Vill du börja träna men har svårt att motivera dig och komma igång? Det första du behöver göra när du ska börja träna är att hitta en tydlig målsättning. Fundera över varför du vill börja träna. Vill du gå ner i vikt? Vill du bli piggare? Vill du se vältränad ut? Har du kanske en dröm om att bli elitidrottare?

Fundera över vilka positiva effekter träningen kommer att ha för dig.

Om du har problem att komma igång så kan det vara positivt att strukturera upp och avsätta tid specifikt för träningen.
Bestäm hur mycket tid du kan och vill lägga på din träning. Fördela tiden över 2 eller flera träningspass. Lägg in minst en vilodag i veckan. Lägg inte mer tid än vad du tror att du klarar av.

En god motivation till att komma igång med träningspasset är att införskaffa nya träningskläder. När du köpt nya kläder så måste de användas, annars har du ju köpt dem förgäves.

Bestäm vilken dag du ska påbörja din planerade träning.
Tillåt dig inte att hoppa över träningen för att du inte känner för det en dag, utan när du påbörjat ditt träningsschema så håll dig till det.

Ett tips är att ta in känslan som du har efter ett genomfört träningspass för att sedan mentalt återskapa den känslan ifall ett träningspass känns jobbigt på förhand. På så vis så har du något att se fram emot efter träningen, och det blir lätt att faktiskt starta träningspasset.

För att fortsätta att uppehålla motivationen är det viktigt att hela tiden hitta nya delmål. Exempelvis om du springer en viss sträcka idag kan du ha som mål att du ska klara av att springa en längre sträcka om 3 månader.