Hälsofaktorer

Om man vill må bra är det viktigt med en bra hälsa. För att uppnå en god hälsa är det viktigt att man vet vilka olika faktorer som påverkar hälsan och också på vilket sätt de påverkar hälsan. Några av de viktigaste hälsofaktorerna är bland annat mat, motion, sluta röka och sömn.

Mat

Maten och vad vi stoppar i oss är en av de absolut viktigaste faktorerna när det kommer till hälsa. En bra riktlinje är mer grönsaker och mindre godis samt fet mat. En stor morot till middagen samt ett äpple på eftermiddagen räcker långt.
Ett annat bra tips är också att äta mer vegetarisk mat över huvud taget samtidigt som man drar ner på kött och feta mejeriprodukter. Att äta fisk ett par gånger i veckan är också bra, och framför allt då fet sådan som till exempel lax.

Motion

Tillsammans med mat är motion kanske den viktigaste faktorn när det kommer till hälsa. En sak man ska veta är att även motion i relativt begränsad utsträckning medför positiva effekter på hälsan. Att träna så man svettas minst en gång i veckan i 30 minuter gör att risken för bland annat hjärt- och kärlsjukdomar minskar. Dessutom stärker motion musklerna, lederna samt skelettet och minskar även stress, oro och ångest.

Rökning

Rökning är också en faktor som påverkar hälsan i stor utsträckning om man röker vill säga. En vanlig cigarett innehåller ungefär 50 olika cancerframkallande ämnen.

Tester har visat att rökare åldras 1,4 gånger fortare än icke-rökare. Dessutom ökar risken för lungcancer dramatisk samtidigt som hjärtat och olika kärl förändras.

Sömn

Sömnen är också en viktig hälsofaktor. Dålig sömn leder ofta till dålig hälsa. Sömn är framför allt viktig för att kroppen, framför allt hjärnan, ska återhämta sig och ladda batterierna. Studier har dessutom visat att dålig sömn medför en ökad risk att drabbas av bland annat hjärt- och kärlsjukdomar samt diabetes.

Hur länge man kan behöver sova är individuellt. En del kan behöva 8-9 timmar varje natt, medan en del klarar sig på sex timmar.