En frisk rygg

Ryggen har en viktig uppgift i vår kropp. Det är ryggen som håller upp hela kroppen och som gör att vi fungerar. Ryggen omfattar alla delar, från svanskotan längst ner, bäckenet och höftbenet, ryggraden upp till nacken, upp till huvudets bas. Hela kroppen hör ihop och ryggen är den centrala delen. En stark och rörlig rygg ökar både dina prestationer och ditt välmående, en stark rygg minskar risken för skador och värk.

RyggontRyggen delas i regel upp i olika delar;

  • Halsryggen
  • Bröstryggen
  • Ländryggen
  • Korsryggen

Muskler i ryggen

Ryggraden är försedd med en rad olika muskler som har olika funktioner för att kroppen ska fungera optimalt. Dessa muskler behöver kontinuerlig träning och skötsel för att fungera på bästa sätt och det är ofta här många kan få problem. Dagens, i många fall stillasittande arbeten, gör att musklerna i ryggen försvagas och blir stela och smärtar. Sitter man under långa pass på dagen är det därför viktigt att ta korta pauser, kliva upp och röra sig, för att musklerna ska få röra på sig och må bra.

Värk

I ryggen sitter många nerver och muskler som sammankopplar olika delar av kroppen. Är en muskel spänd, eller ligger en nerv lite i kläm, orsakar det ofta värk av olika grad. Den vanligaste typen av ryggvärk är som ovan nämnts, muskelvärk, i olika former. En annan form av ryggont kan komma av att diskarna mellan kotorna buktar och klämmer, vilket skapar värk.

Ryggbehandling

Söka hjälp

Idag är det allt vanligare att människor har värk i olika former av ryggen och det finns idag många olika behandlingar att få. Det är idag inte självklart att besöka sin läkare för dessa besvär utan det är vanligare att gå till en sjukgymnast, naprapat eller kiropraktor. Ett tips vi vill ge är att alltid kolla upp den personen du besöker. Många idag kan säga sig hålla på med olika behandlingar utan egentlig utbildning. Kolla därför upp de du besöker för att se att de är specialiserade på ditt problem. I Stockholm finns ett välkänt företag, Naprapatiska, som erbjuder bra behandlingar för just ryggont. Naprapatiska har välutbildade naprapater med lång erfarenhet inom yrket.

Träna styrka och rörlighet

A och O för en välmående rygg är att kontinuerligt träna båda styrka och rörlighet. Har du ett stillasittande arbete är det viktigt att stärka ryggens muskulatur för att dne ska orka hålla kroppen i rätt ställning hela dagen. Det är också viktigt att inte glömma bort rörligheten. I och med att vi sitter mycket idag blir rörligheten nedsatt och vi blir lätt stela i muskulaturen i och runt ryggen. En klassik stelhet för kontorsarbete är för korta bröstmuskler vilket gör att axlarna roterar framåt. Det är även vanligt med spända muskler i bröstryggen, mot skulderbladen, vilket gör att du tappar viktigt rörlighet där.

Vill du ha några fler tips på några bra övningar att göra för att stärka din rygg rekommenderar vi att du kollar på womenshealth.se, där finns 10 snabba övningar att göra för att stärka ryggen och slippa smärta.