Egenvård vid olika typer av värk

När man tränar så kan det mycket väl vara så att man får någon form av värk. Det kan vara så att man överansträngt någon muskel som behöver få vila för att återhämta sig. Många gånger så kan egenvård vid olika typer av värk hjälpa att återställa det onda och man är snabbt tillbaka och tränar som inget hade hänt.

Att man får ont när man tränar är inte alls konstigt. Man utsätter sina muskler och leder för en påfrestning de inte är van vid. Träningsvärk brukar vanligtvis gå över på någon dag eller så. Det kan dock vara så att man överanstränger någon muskel så pass mycket att man behöver något som kan dämpa den värsta värken. Det finns receptfria värktabletter och gel som kan smörjas på där det värker som mest. Se till att även vila medans du äter värktabletter och vårdar dig själv.

Skulle det visa sig att det inte går över så ska man naturligtvis uppsöka sjukvården. Det kan vara något värre som hänt och då hjälper inte egenvård utan du måste få bättre hjälp. Vila är något som många gånger kan hjälpa till. Att träna innebär att man också måste vila för att kroppen ska få återhämta sig. Det kan finnas risker med att träna för mycket och det slår över och du blir sjuk eller skadar dig. Det är viktigt med vilodagar. Det är då som din kropp återfår styrkan att orka träna igen.