Cykelträning

Cykla

Cykling är en av de bättre träningsformerna både rent förbränningsmässigt och när det kommer till att vara skonsam för kroppen.

Att cykla är förmodligen en av de roligaste träningsformerna som finns. Visst, det kanske inte är hysteriskt roligt när du just är på väg uppför den där mördarbacken, men i de allra flesta fall är det en träningsform där det är lätt att dra på smilbanden och där man känner att man lever när resten av världen susar förbi i full fart och koncentrationsförmågan jobbar för fulla segel. Du får dessutom naturliga vilopauser under visa sträckor på grund av höjdskillnaderna i topografin. Nedförsbackar är härliga återhämtare där du får pusta ut en del, innan det återigen planar ut och benen behöver börja trampa.

Rent förbränningsmässigt lägger sig cykling ungefär i mitten av att vara ute och gå eller att springa. Det är dock betydligt skonsammare för muskler och leder än vad det är med löpning och därför ett väldigt bra alternativ om du vill tappa några kilon eller bara hålla dig allmänt i trim.

Under vinterhalvåret gäller det att hitta ett bra alternativ till den vanliga cyklingen. På grund av kylan ser de flesta att denna aktivitet sker inomhus. En annan träningsform som även den är skonsam för kroppen är simning. Du ser lätt på en professionell simmare att de sysslar med något som effektivt tränar hela kroppen, ett bevis tydligt nog för att åtminstone vi ska gå i god för och rekommendera det. Det kan dessutom vara härligt och uppfriskande att ta sig ett dopp en till två gånger i veckan och rensa skallen.

Vi förstår att detta inte är för alla och att vissa kan ha svårt för simhallar på grund av osäkerhet över sin vikt och sina kroppar. Om så är fallet kan en bra lösning vara att istället skaffa något som gör att du kan träna hemifrån. Det gör det dessutom onekligen lättare att ta sig för ett träningspass när du varken behöver transport eller annat för att sätta igång.