Bra vinteraktiviteter

En av de viktigaste delarna i att skapa en god hälsa är att röra på sig och göra aktiviteter man mår bra av. Genom att komma ut i friska luften, gärna under dagens ljusa timmar och göra en aktivitet man gillar bidrar verkligen till att skapa en god hälsa. Vi tänkte här ge lite tips på 2 stycken roliga vinteraktiviteter att sysselsätta sig med i vinter, längdskidåkning och slalom. 

Längdskidåkning

En av de aktiviteter som verkligen hör vintern till och som alla kan lära sig är att åka längdskidor. Förutom att det är en rolig aktivitet att utföra är det en mycket bra träning, både för kondition och styrka. Är du nybörjare på skidorna kan du kolla på svt.se där André Pops får tips av experten Mattias Svahn på hur man lyckas och blir en bra längdskidåkare. För när det kommer till längdskidåkning gäller det att lära sig tekniken och öva för att tycka att aktiviteten blir rolig, till en början kan det kännas lite ostadigt och ovant. Är du nybörjare är ett tips att införskaffa ett par vallningsfria skidor, exempelvis dessa från lannasport.se, för att slippa valla innan åken. Vallning kan vara svårt till en början och det finns inget mer frustrerande än ett par bakhala skidor, det undviker du om du införskaffar ett par vallningsfria.

Slalom

Slalom

Slalomåkning är något som verkligen både ger adrenalin och upplevelse på samma gång. I Sverige finns många bra skidorter att besöka och en fjällresa med familjen är en perfekt aktivitet för den mer aktiva familjen. Många skidorter har nu inför sportlovet många bra paketpriser där både stuga eller hotell och liftkort för hela familjen ingår. Skidorterna har också vanligtvis många aktiviteter under sportlovet som gör att ni som familj har många aktiviteter, förutom skidåkningen att göra. Ett ställe med extra utbud under sportlovet är Klimpfjäll,  där det erbjuds både filmtajm och proffsåkning i backarna.

En variant av slalom, är Telemark. Det är likt slalom, en form av utförsåkning, där du har en pjäxa som endast sitter fast i skidan fram i tårna och således låter hälen vara lös. Du använder lite annan teknik än vid slalom, där till exempel svängen skiljer sig markant. I slalom svänger du med benen ihop (om du kan tekniken), vid Telemarskåkning sätter du den yttre foten före den inre och böjer det bakre benet lätt, samtidigt som du lättar på tån.

Är du personen som gillar aktivitet men inte provat dessa aktiviteter än tycker vi det är god tid att prova. Vintern är här och tar du på dig skidorna kommer du inte att ångra dig. Vi lovar!