Att träna under graviditeten

träning

Det är många som har frågor gällande att träning under graviditet. Får man träna över huvud taget? Om man får det – vilka övningar är att rekommendera? Bör man köra lätt och försiktigt, eller mycket mer än vanligt? Vad är det egentligen som gäller?

Sanningen är att det ofta rekommenderas att träna under de nio månader då du bär på ditt barn. Kroppen förändras mycket under väldigt kort tid, och du kommer att lägga på dig många extrakilon. För att kunna hantera förändringarna är det viktigt att ha en kropp som är i bra form, och om du motionerar och håller igång kommer du att må mycket bättre under din graviditet.

Det är naturligtvis viktigt att anpassa sin träning, både efter graviditeten och efter sin egen förmåga. Om man aldrig har tränat tidigare är det såklart bra att börja försiktigt. Men även om man är van vid att motionera kan det vara bra att se över sitt träningsschema, så att det passar den förändrade kroppen. Det finns inga råd som gäller alla, men grundrådet är att lyssna noga på sin kropp, och låta dess signaler styra.

En kropp i bra form har inte bara bra förutsättningar för att hantera själva graviditeten – med en vältränad kropp ger du dig själv bättre chanser till en förhållandevis okomplicerad förlossning. Övervikt och undervikt kan båda ställa till det under förlossningen, och att t.ex. ha tränat upp sin uthållighet är självklart bra för att orka med både graviditeten och själva födseln.

Träning är såklart inte det enda som behövs för att må bra under graviditeten. En hälsosam och varierad kost är minst lika viktigt för att du och barnet ska må bra. Det är inte helt enkelt att hålla koll på allt som är viktigt för hantera sina gravidmånader, men en bra start kan vara att kolla in Graviditetskollen som ger en bra översikt över olika tips och produkter som kan vara användbara när man väntar barn.